Jdi na obsah Jdi na menu
 


Už i Češi se mohou zdobit diamanty ze zemřelých

Diamant si můžete také nechat zasadit do šperku.zvětšit fotografii...
Diamant si můžete také nechat zasadit do šperku. (Autor: Algordanza AG)

14. listopadu 2006 12:33
Málokdo si umí představit, že i v takovém oboru, jako je pohřebnictví, je možné přijít s něčím novým. Už i v Česku si ale mohou lidé, kteří nemají čas navštěvovat hřbitov a mají dost peněz, uchovat ostatky drahých zesnulých ve formě diamantu.

V Česku tuto službu od poloviny loňského roku nabízí švýcarská společnost Algordanza. Podle zástupce firmy v České republice Jiřího Hrdličky se tímto druhem podnikání zabývají na celém světě pouze dvě firmy, přičemž největší zájem o vzpomínkové diamanty mají Japonci.

Samotný diamant si mohou zákazníci dále nechat zasadit do mramorového či žulového kamene nebo do šperku. Firma ale splnila i přání zákazníka, který chtěl diamant zasadit do obrazu.

Společnost se nejspíše bude muset zpočátku vyrovnat s odmítavým postojem mnoha lidí, kterým výroba klenotu z popela zemřelých připadá nemorální. "To je věc každého člověka. Z našeho pohledu ale nejde o nic neetického a rozhodně to není nezákonné. Několik klientů již máme," míní Hrdlička.

Podle něj se firma rozhodně nebude snažit nikoho přesvědčovat. "V současné době chceme, aby se o nás lidé vůbec dozvěděli, a proto spolupracujeme s mnoha pohřebními ústavy," dodal. Na komerční propagaci by podle něj došlo tak za tři až pět let.

Nejen morální bariéry, ale i finanční náročnost mohou odradit mnoho českých potenciálních zákazníků. Cena je odstupňovaná dle velikosti diamantu a dalších nadstandardních přání klienta. Nejmenší diamant s 0,3 karátu stojí podle aktuálního ceníku 90 tisíc korun, pokud má ale zákazník zájem o jednokarátový diamant, musí již obětovat 300 tisíc korun.

Karát

Pro diamanty je karát definován jako 0,2g hmotnosti čistého diamantu. Diamant o hmotnosti 10 g má tedy 50 karátů, diamanty v běžně prodávaných špercích mají obvykle ryzost v desetinách až jednotkách karátů.


Firma vyrábí diamanty v laboratořích ve Švýcarsku. Proces získávání uhlíku z popela a následná výroba diamantů trvá obvykle tři až čtyři měsíce. "Někdy se musí proces opakovat a doba výroby se tak může prodloužit i na pět měsíců," řekl Hrdlička.

Společnost vylučuje možnost, že by došlo k záměně ostatků. Vzorky popela pracovníci laboratoře ihned po převzetí označí sériovým číslem, pod kterým prochází celým procesem.

Pokud by laboratoř zjistila, že není dost uhlíku potřebného k výrobě diamantu z ostatků, firma žádný další nepřidává a popel spolu s padesátiprocentní zálohou vrátí. "Zatím jsem ale neslyšel o případu, kdy by uhlíku nebylo dost," ujišťuje ale Hrdlička.

V USA je běžné, že si lidé nechávají zhotovit drahé kameny i z ostatků svých zvířecích miláčků. Algordanza prý ale v Česku nic podobného v blízké budoucnosti nabízet nebude. "Poptávka ještě není dost velká," řekl Hrdlička.

 

Beethovenove vlasy použijú na výrobu diamantu



O diamantové zvečnenie svetoznámeho skladateľa Beethovena, ktorý sa v 18. storočí preslávil mnohými symfóniami, sa pokúsi americká spoločnosť LifeGem.



       Spoločnosť chce spraviť diamant z jeho vlasov, ktoré vlastní John Reznikoff, držiteľ prvenstva v Guinnessovej Knihe rekordov za najväčšiu a najhodnotnejšiu zbierku týchto častí ľudskej hlavy. Reznikoff daruje spoločnosti šesť z desiatich prameňov, z ktorých spraví LifeGem tri diamanty veľké pol až jeden karát.
      "Mysleli sme si, že nemôže byť lepší nápad ako skúsiť to so svetovou hviezdou, ktorú poznajú milióny," vyhlásil hlavný manažér spoločnosti LifeGem Greg Herro.
      Ak sa podarí diamanty vyrobiť, zrejme pôjdu do dražby na získanie financií pre rodiny sužované vojnou. Predtým však preputujú múzeá a opery sveta, aby sa tak netradičná spoločnosť zviditeľnila. Výstavná šnúra diamantov by mala trvať približne pol roka.
      LifeGem Memorials sa dostala do povedomia ľudí v roku 2002, kedy začal vyrábať diamanty z popola mŕtvych. Rmútiacim pozostalým tak zostane trvalá spomienka na zosnulého človeka v podobe drahého kameňa.
      Čí sa im podarí vykúzliť ho aj z vlasov Beethovena zatiaľ nevedno. Spoločnosť chce naďalej spolupracovať s držiteľom vlasov slávnych, z ktorých vyprodukujú diamanty na dražbu. Peniaze chcú rovnako použiť na charitatívne účely. (TASR)

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář